A/B testing - Conversie Optimalisatie

A/B testing voor optimale conversie

A/B testing, verschil in conversie

Van groot tot en met klein bedrijf, conversie is waar het om draait. Van vindbaarheid tot en met marketing, alles moet op elkaar optimaal aansluiten om een zo hoog mogelijke ROI (Return On Investment) te bereiken. Kort gezegd: optimaliseer je landingspagina’s en optimaliseer de conversies middels A/B of A/B/N testing. In dit bericht zal ik ingaan op wat je met A/B testing kan en wat de voordelen ten opzichte van zowel de vindbaarheid, als de ROI zullen zijn.

De perfecte landingspagina voor conversie optimalisatie

In principe kunnen we stellen dat hoe hoger het conversiepercentage is, hoe beter een website/product/pagina functioneert, (zowel vanuit het ondernemings- als marketingperspectief). Het is daarom van belang ervoor te zorgen dat pagina’s waar conversie op gemaakt kunnen worden, optimaal zijn met betrekking tot het ontwerp en de content om er voor te zorgen dat bezoekers niet ‘weggejaagd’ of ‘minder geïnteresseerd’ worden. Zorg in principe voor een goede verhouding tussen tekst en ontwerp waardoor bezoekers (AIDA-model) op de juiste manier begeleid worden naar de conversie. Een duidelijke titel, omschrijving, bijbehorende afbeelding en Call-to-Action zijn simpelweg het geen wat de conversie moet maken. De relevantie en het onderscheidende vermogen moeten duidelijk naar voren komen om tot conversie te leiden. Daarnaast is het verstandig om aan de SEO regels en AdWords kwaliteitsscore te voldoen om ook de vindbaarheid te optimaliseren.
De combinatie van pakkende content en een passend ontwerp zorgen voor een goede landingspagina.

Conversies meten en optimaliseren via A/B testing

Het vraagstuk dat overblijft is echter, welk ontwerp en welke content zorgt er nu precies voor dat de conversie van de pagina zo optimaal mogelijk is? Wat de webmaster vindt hoeft niet overeen te komen met wat de bezoekers ervaren en soms kan een verschil in een kleur-tint net meer conversie opleveren et cetera. Hiervoor biedt A/B testing het antwoord!

Kleine verschillen in de content en het ontwerp, tegelijkertijd gebruiken als landingspagina’s is een sterke manier om statistieken te ontvangen. Je zou er bijvoorbeeld aan kunnen denken om een campagne te voorzien van exact de zelfde advertenties, enkel een andere landingspagina als verschil geven. Deze campagne gelijkmatig laten rouleren zodat er ongeveer evenveel bezoekers op beide landingspagina’s terecht komen zodat er goed vergelijkbare cijfers tot stand komen. Natuurlijk kan er ook worden geëxperimenteerd met totaal verschillende landingspagina’s met een eigen ontwerp en andere content et cetera. Maar het doel van A/B testing blijft in principe altijd het zelfde!

Bekijk hier meer informatie over de optimalisatie van landingspagina’s en kwaliteitsscore >>

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *