Google Analytics - Conversies

Bod aanpassingen beïnvloeden op basis van ‘Doelconversies’

Als je een Google AdWords campagne hebt draaien (Search, Display, Shopping en / of Youtube) is het verstandig om de websitestatistieken bij te houden middels Google Analytics. Deze handige en gratis tool geeft inzichten in het gedrag van je bezoekers. Van demografische- en geografische gegevens, tot en met gedragsgegevens zoals hoe ze op je website terecht gekomen zijn, of de bezoekers conversies gemaakt hebben en welke pagina’s het best hebben gepresteerd et cetera. Voor het optimaliseren van je resultaten kan je eigenlijk niet zonder Google Analytics!

Website doelen bijhouden (Conversies) & marketingdoelen

In sommige gevallen is een doel heel concreet. Bijvoorbeeld bij een webwinkel is een verkoop een doelconversie en is direct vertegenwoordigd met een ‘waarde’. Maar niet altijd is een conversie zo concreet. Ook is het mogelijk om meerdere doelen op te geven voor bijvoorbeeld marketingdoeleinden zoals ReMarketing en AdWords optimalisatie. Een aanmelding, download, aantal seconden op een pagina, et cetera kunnen doelen zijn waarmee een doelgroep aangemaakt kan worden voor specifieke marketingdoeleinden.

Om Google Analytics je te laten helpen bij het beslissen wat nu ‘goede bezoekers’ zijn geweest, is een Slim Doel de oplossing! Analytics bepaald aan de hand van het gedrag van de bezoeker, of dit een goede bezoeker is geweest. Een bezoeker die veel pagina’s heeft bekkekn, lang op bepaalde pagina’s is gebleven, bepaalde gebeurtenissen heeft onder gaan et cetera. Wanneer je de koppeling tussen Google Analytics en Google AdWords hebt gemaakt, kan je gegevens zoals conversies importeren om zo je campagne te optimaliseren. Wanneer je concrete conversies hebt ingesteld zijn deze natuurlijk de beste om je campagne mee te optimaliseren. Maar is het lastiger om een concrete conversie in te stellen, is een slim doel de oplossing om toch je campagne te kunnen optimaliseren aan de hand van statistieken vanuit Analytics.

Conversies gebruiken om betere campagnes op te stellen

Over het algemeen is het doel van het voeren van een AdWords campagnes om winst te maken op de verkoop van producten / diensten / aanmeldingen. Een verkoop / aanvraag kan dan worden gezien als een concrete conversie met een bepaalde waarde. Deze waarde bepaald of de campagne meer of minder oplevert dan dat het kost om deze te voeren. Belangrijke informatie, want Return On Investment (ROI) is waar je het voor doet!

Door het importeren van conversie-statistieken kan er een specifieke biedstrategie worden gebruikt die gericht is op het verhogen van het bod als Google denkt dat de kans op conversie groter is. Dit is een zeer sterke manier om klikkosten in de hand te houden en te optimaliseren op conversie ratios. Het betekent niet dat elke klik tot een conversie leidt, maar dat de kans, volgens Google groter is bij die specifieke bezoeker. Dit werkt redelijk goed als je zeer concrete doelen hebt.

Naast de biedstrategie, kan je ook gebruik maken van conversies om te evalueren welke advertenties tot de meeste conversies leiden om vervolgens de andere te verwijderen zodat de beste advertentie overblijft. Op deze manier zal het rendement ook verhoogd worden.

Bod-aanpassingen voor meer conversies

Een bod-aanpassing kan door middel van een biedstrategie of handmatige aanpassing worden geoptimaliseerd. Zo kan je kiezen voor de biedstrategie Doel-CPA of Doel-ROA om de kans op een positievere ROI te vergroten.  Maar, zie je bijvoorbeeld dat je de meeste conversies tussen 15:00 en 18:00 behaald? Gebruik dan een bod-aanpassing om het bod tussen deze tijden te verhogen. Zie je dat je wel kliks haalt, maar geen enkele conversie tussen 22:00 en 23:00? Verlaag dan het bod tussen deze tijdstippen of sluit deze zelfs uit!

Testen van campagnes is belangrijk

Het is van groot belang om realistische doelen aan je AdWords campagne te geven. Zo kunnen er doelen omtrent ‘Branding’ en doelen omtrent ‘Conversie’ worden opgesteld. Een Conversiedoel zou kunnen zijn het behalen van 100 conversies in 30 dagen met een budget van €100,-. Of dit een realistisch doel is, is volkomen afhankelijk van de markt, je website, je campagnes en je product / dienst.

Het is erg belangrijk om te testen wat de meest converterende strategie voor je campagne is door een testperiode te nemen om vervolgens de focus van je campagne te bepalen. Het optimaliseren van de campagnes is van belang om de CPC’s en gemiddelde posities te verbeteren. Dit kan zeker een maand duren. Het meten van conversies, het optimaliseren van de zoekwoorden, advertenties en beeldmateriaal spelen allemaal een grote rol in het succes van de campagnes. Het beste resultaat wordt bereikt als alle factoren voor het optimaliseren van een campagne benut worden. Veel klikken voor weinig kosten wil niet zeggen dat het wat oplevert. Een hele hoge conversie ratio, maar amper bezoekers levert ook niet voldoende op. De tussenweg is veelal dé beste weg om te bewandelen voor een zo gunstig mogelijke ROI.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *