Gestructureerde AdWords Campagnes

Gestructureerde AdWords Campagnes en website

Om zo effectief mogelijk gebruik te maken van je online advertising campagnes in Google AdWords is het van groot belang om strategisch en gestructureerd te werk te gaan. Of het nu om een brede campagne gaat, of juist een echte niche markt, gestructureerde AdWords campagnes geven je betere inzichten, zullen makkelijker te optimaliseren zijn en zorgen ervoor dat je concreet op een specifiek niveau kan werken. Zo zorg je ervoor dat je meer relevantie en een hogere CTR realiseert waardoor de budgetten zo effectief mogelijk gebruikt worden. Kortom, een gestructureerde AdWords campagne zorgt ervoor dat je zo effectief mogelijk omgaat met je budgetten en makkelijker te evalueren en optimaliseren is.

In dit artikel neem ik voornamelijk campagnes in het zoeknetwerk ‘onder de loop’. Wel is de boodschap van dit artikel geschikt om ook op andere campagnetype toe te passen zoals Display, Video en Shopping.

Gestructureerd op relevantie

Wanneer je aan online advertising via Google AdWords gaat beginnen (en natuurlijk andere online advertising opties als Social Media, BING ADS et cetera), moet je strategisch te werk gaan. Het is niet zomaar een budget op een lijst met zoekwoorden zetten om zo bezoekers te genereren dat je succes zal leveren. “Ik wil gewoon gevonden worden” is niet de juiste mentaliteit om succesvol om te gaan met online advertising en zal ervoor zorgen dat je uiteindelijke ROI niet optimaal is.

De structuur van je campagne moet op een duidelijke manier gedefinieerd worden zodat, gericht op een zo hoog mogelijk relevantie. Een gestructureerde AdWords campagne begint bij het ‘logisch’ indelen van je producten in verschillende groepen. Uitgaande van bijvoorbeeld een online fietsenwinkel: Hoofdzakelijk bied je twee dingen aan, men kan fietsen kopen en je repareert fietsen in de regio. De verkoop is via de webshop en is dekt heel Nederland. Aangezien je twee hoofdzakelijke diensten / producten leverd, is het verstandig om hier twee afzonderlijke campagnes met eigen target-instellingen te maken. Een voor de verkoop door heel Nederland en één campagne voor het aanbieden van reparatie-services in de regio van Rotterdam. Per campagne deel je je diensten in op diverse zoekwoorden (advertentiegroep per belangrijk zoekwoord). Als voorbeeld: Damesfietsen, herenfietsen en kinderfietsen,. Ook voor de reparatie campagne kan je een dergelijke structuur gebruiken: Herenfiets repareren, damesfiets repareren, kinderfiets repareren et cetera. Je zorgt ervoor om zo relevant mogelijk te adverteren door elke advertentiegroep te voorzien van de meest passende teksten, gerelateerd aan de zoekwoorden, specifieke (of gemaakte) landingspagina’s en voor passende advertentie-extensies.

Omdat de campagne nu is ingericht op relevantie, is het niet alleen overzichtelijk wat de prestaties op diverse niveaus zijn, maar geeft de gestructureerde AdWords campagne je duidelijke inzichten in kansen voor een positievere RPI.

Diagram voorbeeld gestructureerde AdWords Campagne

Gestructureerde AdWords Campagnes

SEO technisch beter presteren middels een gestructureerde website

Naast het strategisch omgaan met een gestructureerde AdWords campagne is het verstandig om ook je website te voorzien van een duidelijke en overzichtelijke indeling / navigatie die gebaseerd is op relevantie. Dit verbeterd de gebruiksvriendelijkheid van je website waardoor het behalen van conversies bevorderd wordt. Naast het feit dat een overzichtelijke website beter conversiedoelen bereikt, worden ook de organische zoekresultaten hierdoor beïnvloed.

Zorg ervoor dat de ‘Google Crawler’ je website op de juiste manier kan indexeren door een duidelijke indeling / navigatie. Daarnaast wordt de user experience gemeten om te bepalen wat de kwaliteit van een pagina / website is wat de score voor je indexatie beïnvloed. Zorg er dan ook voor dat de structuur van je website duidelijk en relevant is. Als iemand ‘zijn best moet doen’ om iets te vinden, raak je veelal bezoekers kwijt en wordt je website / pagina gezien als niet kwalitatief. Kortom, meerdere factoren die de organische vindbaarheid beïnvloeden die bij het optimaliseren van je website voor zoekmachines meegenomen moeten worden.

Uiteindelijk is een website voor bezoekers gemaakt, niet voor zoekmachines en ook niet voor jezelf. Aansluiten bij wat men verwacht en gebruiksvriendelijkheid zorgt ervoor dat de kwaliteit van de bezoekers verbeterd en de vindbaarheid vergroot wordt.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *