Conversies meten en verhogen

Klantfeedback omzetten in verhoging van Conversies

Iedereen weet hoe belangrijk het is om de conversie van een website zo optimaal mogelijk te krijgen. Een hoge conversie ratio zorgt immers voor twee belangrijke bijdragen aan een onderneming.

  1. Meer bereikte doelen
  2. Minder kosten per conversie

In dit artikel leg ik beide punten uit en geef ik praktische tips over de optimalisatie van conversies door middel van feedback en testen.

Kosten en ‘Gebruiksvriendelijkheid’ beïnvloeden

Het komt eigenlijk indirect op hetzelfde neer; de gebruiksvriendelijkheid (usability) en de kosten per conversie. ‘Hoe makkelijker een bezoeker vindt wat hij/zij zoekt, hoe groter de kans tot conversie’. Een grotere kans tot conversie per bezoeker leidt tot, in verhouding, minder bezoekers nodig hebben om een conversie te bereiken.

Voorbeeld: Een website met een specifieke service (reservering voor een restaurant) maakt gebruik van twee landingspagina’s om te meten welke pagina meer geld oplevert. Via Google AdWords worden potentiële ‘eters’ getarget. In totaal komen er 200 bezoekers binnen via 2 campagnes met elke 25 euro aan klik kosten. Pagina A krijgt 100 bezoekers en 2 reserveringen, terwijl Pagina B 100 bezoekers krijgt en 6 reserveringen. De conversie van pagina A is 2% en die van pagina B 6%. De campagnes hebben allebei exact hetzelfde gekost maar niet hetzelfde opgeleverd. Pagina B heeft 3 keer beter gepresteerd.

In dit geval kunnen we stellen dat de ervaringen van klanten veel waard, maar ook lastig te rapporteren zijn tot handvatten voor de A/B testing/conversie optimalisatie. Het stukje tussen de ‘ruwe feedback’ en handvatten voor verbetering is dan ook zeer kostbaar.

Handmatig verkrijgen van klantfeedback en user experience is niet een aanrader. Tegenwordig zijn er diverse handige tools voor het verzamelen van feedback in handige inboxes. Deze inboxes zijn veelal gevuld met enorm veel content en de vraag is dan ook, kan dit makkelijker en overzichtelijker?

Gebruiken van handige dashboards

Er kan veel feedback terugkomen en het kost veel tijd om dit te verwerken. Maar middels zelf opgestelde dashboards waarin je exact kan filteren op de informatie die voor jouw onderneming van toepassing is, haalt een hele hoop werk uit handen en geeft je direct inzicht in wat je moet weten om verbetering te realiseren. Een goed voorbeeld hiervan is de Mopinion Customer Feedback tool en services. De ideale oplossing voor middel- tot grote bedrijven die op zoek zijn naar het optimaliseren van de online conversies.

Ook voor kleinere bedrijven is het mogelijk om vergelijkbare services te gebruiken.

Insights gebruiken voor conversie optimalisatie

Het géén wat we willen bereiken is natuurlijk meer tevreden klanten en meer conversies via de website! Hoe kunnen we dit nog beter bereiken door middel van optimalisatie aan de hand van ervaringen van je eigen klanten? Ze geven je concrete feedback dat, na filteren, waardevolle handvatten biedt voor verbetering van de website.

Ook de online conversies optimaliseren? Probeer het 14 dagen gratis middels deze trial. Klik hier >>

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *