Mobiele apparaten

Mobiele websites en / ofApps

Het is onderhand breed bekend dat het gebruik van mobiele apparaten op het internet de wereld van online marketing heeft beïnvloed. In plaats van alles op te moeten zoeken via beperkte websites voor mobiel, zijn alle mogelijkheden onderhand geïntegreerd en geoptimaliseerd voor mobiele (ook tablets) gebruikers. Het is een echte trend om voor alles en nog wat een website en app te bouwen. Maar is dit in alle gevallen wel effectief en efficiënt? In dit artikel geef ik graag wat voorbeelden van wanneer het wel- en wanneer het niet handig is om specifiek een mobiele app te ontwikkelen of gewoon te kiezen voor een volledig responsvie en mobiel vriendelijke website.

Waarom een mobiele app?

Een mobiele app is in de meeste gevallen de ideale oplossing voor het gebruiksvriendelijk maken van producten en / of services die je biedt. Als Bankier bijvoorbeeld, is het gebruik van een mobiele app essentieel voor het gebruiksvriendelijk maken van internet bankieren. Even je saldo bekijken en geld overmaken. De UX (User Experience) en gebruiksvriendelijkheid zijn dan van een dergelijke app, waar functies speciaal zijn aangepast op het gebruik van een mobiele telefoon, velen malen beter dan het gebruik van de website via de telefoon. Het snelle gebruik is wat het verschil maakt. Nog een goed voorbeeld van wanneer een mobiele app beter werkt voor de gebruikers dan een website: Het bestellen van een pizza. Iets wat wellicht één keer per week gedaan wordt door een specifieke persoon en het gemak biedt om in enkele aanrakingen je favoriete pizza te bestellen. Nog een goed voorbeeld van wanneer een app beter werkt dan een mobiele site is als je bijvoorbeeld graag online een spelletje schaken speelt. De app geeft je meldingen wanneer je weer aan zet bent en zorgt ervoor dat je in één klik bent ingelogd op je account en als je wedstrijden kan bekijken en straten, leuk en handig!

Wanneer wordt een app gebruikt?

Het is niet zo, dat een app altijd maar gebruikt blijft worden of daadwerkelijk wat toevoegt (hier kom ik nog op terug in dit bericht). Wanneer iemand regelmatig gebruikmaakt van je services en / of producten, is een app een handig middel om snel en gemakkelijk mee te handelen. Gemakkelijk, herhalend gebruik en leuk om te gebruiken zijn de aspecten voor een succesvolle app die niet snel verwijderd zal worden.

Waarom een mobiel vriendelijke website?

Bekijk het eens heel ‘zwart/wit’. Als je opzoek bent naar een nieuwe TV of bankstel, ga je dan naar de App-store of gebruik je Google om webwinkels en vergelijkingssites te raadplegen? Je gaat niet elke maand een nieuwe TV kopen en je gaat ook niet op elke website een account aanmaken om je persoonlijke voorkeuren op te geven zodat je dit snel kan opvragen. In dit geval heeft het vrij weinig nut om een app te bouwen aangezien deze snel verwijderd zal worden wegens het ‘weinige’ gebruik ervan. De app kost alleen maar geheugen van je telefoon en is eigenlijk geen toevoeging. Via Google kom je terecht op een responsive en mobiel vriendelijke website waar je alle info prima op kan vinden en vergelijken. Daarnaast kan je gewoon, zonder problemen, een bestelling plaatsen en online betalen. Waarom zou je hier een app voor nodig hebben? In het geval van meer ‘convience goods’, kan het zo zijn dat je webwinkel een app heeft, echter bestaat de kans er dat men toch Google zal raadplegen om te zien wat er op dat moment te vinden is en zelfs je app volkomen vergeten is. Je zou gebruik kunnen maken van ‘App-Engagement’ campagnes die je helpen herinneren aan dat je de app hebt en deze kan gebruiken voor meer gemak, maar je kan je ook focussen op het behalen van betere posities door het gebruik maken van een mobiel vriendelijke en SEO sterke website. Op deze manier kan je doelgericht zorgen voor nieuwe klanten en ook de voormalige klanten aanspreken door je zoekresultaten (en ReMarketing, maar dat even terzijde).
Je moet jezelf afvragen, is een app echt nodig? Voegt een app daadwerkelijk wat toe aan de gebruiksvriendelijkheid op mobiele apparaten en zal de app in verhouding tot de geheugen die het inneemt, veel gebruikt worden?
Het bouwen van een goed functionerende en binnen de huisstijl passende app is niet voor iedereen weggelegd. Het kost dan ook tijd en / of geld om dit te realiseren en de vraag is of het in alle gevallen wel efficiënt is om een app, naast je website, te bouwen. De ROI is van belang, bindt je je klanten met een app zoals een ING bank dat doet? Of ben je opzoek naar directe conversies en is er een hoge roulatie aan klanten?

Conclusie van dit artikel

Het laten bouwen van een app is niet altijd de meest efficiënte manier om je doelgroep te bereiken en te behouden als terugkerende traffic / klanten. Het moet daadwerkelijk wat toevoegen aan de gebruiksvriendelijkheid van de gebruikers op mobiele apparaten en een dermate herhalend gebruik hebben, wil deze succesvol functioneren. Het moet geen ‘hebben dingentje’ worden. Ga strategisch na of een app wat toevoegt of niet, denk daarbij logisch na over of je het zelf ook via de app zou doen of gewoon via Google even wat opzoekt.

Samenwerking tussen verschillende devices als effectieve marketing

Ja, er zitten beduidend wat verschillen tussen het gebruik van apps en websites. Echter geeft dit verschil ook diverse opties omtrent manieren om je doelgroep (opnieuw) te bereiken. Zo kan een gratis app een betaalde licentie stimuleren, maar kan je ook middels ReMarketing het downloaden van je app promoten en andersom. Als succesvolle online marketeer stel je realistische doestellingen op en gebruik je alle kanalen om in contact te komen met je doelgroep of je boodschap nogmaals aan te bieden. Naamsbekendheid en conversiegericht adverteren op basis van het apparaat van de gebruiker biedt kwalitatieve statistieken die je helpen bij het optimaliseren van je campagnes. Zo kan je bijvoorbeeld achterhalen vanaf welk devices de meeste conversies gegenereerd worden of volgen of de ReMarketing advertenties leiden tot meer app downloads om hier vervolgens tactisch op in te spelen.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *