Organische vindbaarheid - constructie

Optimaliseren voor organische vindbaarheid (SEO)

Organische vindbaarheid? Waarom is het van belang om ervoor te zorgen dat je website organisch zo goed mogelijk gevonden wordt? Simpel! Het zorgt voor een degelijke en voordelige stroom aan bezoekers. Het verschil tussen betaalde en organische zichtbaarheid is dat je voor organische vindbaarheid niet direct hoeft te betalen. Zie SEA als het ‘huren’ van posities en zie SEO als een investering voor een degelijke positie. Natuurlijk zijn betaalde vertoningen ‘dominanter’ aanwezig, maar goede organische zoekresultaten resulteren in een constante stroom aan bezoekers.

Organische vindbaarheid begint bij je website zelf

Het doel van Google is het voorzien van relevante zoekresultaten aan de gebruikers. Hoe relevanter de resultaten zijn voor de ‘zoekers’, hoe betrouwbaarder Google’s imago is. Google profiteert dus niet van in-relevante zoekresultaten.

Google begint met het verzamelen van informatie van alle websites die het systeem kan vinden, dit proces staat ook wel bekend als ‘Crawlen’, robots die websites doorlopen op content en links om vervolgens een index te creëren van waar een website over gaat. Zoekmachines beginnen dus bij de ‘interne-seo’ van een website om te beoordelen waarover je website gaat.

De interne SEO bestaat uit een aantal elementen:

  • Content: Alle teksten en afbeeldingen die op een webpagina staan. Ook Meta Data en ALT teksten worden hierbij geïndexeerd. Zorg ervoor dat een webpagina minimaal uit 250 woorden bestaat, zorg voor een goede verhouding tussen de content en de zoekwoorden, goede opbouw van headings en maak gebruik van afbeeldingen.
  • Gebruiker-vriendelijkheid: Zorg ervoor dat je website goed werkt voor je bezoekers. Duidelijk, overzichtelijk, snel, niet te zwaar, responsive en zorg voor goed uitgewerkte AIDA modellen om bezoekers op de juiste manier door de website te laten navigeren.
  • Structuur: De structuur van de website is van groot belang om de juiste diepgang en navigatie te vormen voor de bezoekers. Maak goed gebruik van de URL’s, interne links, menu’s en opbouw waardoor bezoekers altijd kunnen vinden wat ze zoeken en de XML Sitemaps correct worden aangemaakt.
  • Actualiteit: De actualiteit van de website geeft aan of de website recentelijk is bijgewerkt en up-to-date is. Natuurlijk is het afhankelijk van het soort bedrijf/website of het nodig is om nieuwe content te blijven plaatsen, echter de updates van de website zijn hierbij ook van belang (updates CMS en plugins bijvoorbeeld). Goede manieren om je website up-to-date te houden is middels een blog, agenda, kalender, portfolio et cetera.

Vindbaarheid middels externe factoren

Je website wordt niet alleen middels de interne SEO factoren beoordeeld, ook de externe factoren zijn van groot belang om de organische vindbaarheid te stimuleren.

Factoren externe SEO op een rij:

  • Linkbuilding: Het linkprofiel van je website geeft aan welke andere websites naar jouw website verwijzen en naar welke websites je website verwijst. Van belang is dat je website door relevante websites met de juiste zoekwoorden en brandingswoorden wordt verwezen. Diversiteit en relevantie zijn van groot belang voor een gezond linkprofiel.
  • Social: Social Media vormt een, steeds meer toonaangevende, factoor op het gebied van externe SEO. Het gebruik van zakelijke accounts op Facebook, Twitter, Google PLUS, LinkedIn, et cetera speelt een steeds grotere rol bij het optimaliseren van de organische vindbaarheid. Ook worden de links van ‘sterke’ social accounts gezien als een verwijzing (linkbuilding) met daadwerkelijk waarde voor de organische vindbaarheid.
  • Concurrentie: Het bijhouden van trends en concurrentie is van belang om een degelijke en stabiele organische positie te creëren. Houd trends bij en volg de concurrentie.
  • Activity: Een overal beeld wat zoekmachines van je activiteiten krijgen. Een combinatie van social, linkbuilding, actualiteit van de website en andere activity’s zoals online advertising (SEA, Affiliatie), bloggen op externe blogs zoals wordpress en Eblogger, accounts op marktplaats en dergelijke websites, aansluiten bij keurmerken, verenigingen et cetera. Hoe meer (relevante) bronnen verwijzen naar je website met de juiste zoekwoorden / relevantie / branding, hoe beter voor je organische vindbaarheid.

De combinatie van een optimale interne- en externe seo, zorgt voor goede organische zoekresultaten. Natuurlijk is dit bericht een globaal overzicht van de interne- en externe factoren en vereist meer diepgang voor daadwerkelijk succes. Voor meer diepgang kan je wachten op een nieuwe post of contact met mij opnemen 😀