Handige Google AdWords Checklist om een optimale campagne in het zoeknetwerk te realiseren

Gestructureerd werken is altijd goed! Een goed begin is het halve werk. Het is altijd erg handig om voor jezelf bij te houden wat je al gedaan hebt en wat je nog moet doen. Om je op weg te helpen met een gestructureerde, complete en kwalitatieve AdWords campagne in het zoeknetwerk van Google, heb ik een handige Google AdWords Checklist opgesteld.

Google AdWords Checklist van OptiProfs

Voordat je direct begint met het maken van een campagne, is het van groot belang te weten wat de doelstellingen voor de AdWords campagne zijn. Aan de hand van de doelstellingen ga je bepalen welke doelgroepen en strategieën het beste passen binnen de budgetten die beschikbaar zijn. Het is erg handig om vooraf onderzoek te doen naar zoekvolumes en concurrentieniveau ’s. Dit kan je via de Zoekwoordenplanner en Displayplannen onder het tabblad ‘Hulpprogramma’s’ vinden. Niet alleen gemiddelde volumes van zoekopdrachten kan je hier analyseren, maar ook zoeken naar gerelateerde zoekwoorden om deze toe te voegen aan je campagne als zoekwoord, of juist uit te sluiten omdat deze toch niet echt relevant zijn en je alleen maar onnodige kliks kosten. Gebruik deze lijsten ook om een deel van de campagne indelingen te bepalen. Ga strategisch van start!

Analytics & Landingspagina’s koppelen en optimaliseren

Conversies en statistieken bijhouden

Koppel Google Analytics aan uw Google AdWords account en stel conversies in om deze direct door AdWords te laten meten. Op deze manier kan er berekent worden hoe succesvol je campagnes zijn. Niet alleen handig voor jezelf, maar op deze manier kan je inzichten verkrijgen over welke advertenties het beste presteren om zo de campagnes te optimaliseren om een zo hoog mogelijk rendement te realiseren.

Responsive (mobiel- en tabletvriendelijke) Website

Tenzij je aangeeft in de targeting-instellingen dat je geen advertenties wilt tonen aan tablets en telefoons, is het van groot belang om ervoor te zorgen dat de landingspagina’s responsive zijn en mobielvriendelijk gebouwd zijn. Moderne themes zorgen er over het algemeen voor dat de viewport van je website responsive is, maar gebruik de PageSpeed Insights en Mobielvriendelijkheidstest van Google om inzichten voor verbeteringen te krijgen. Deze gegevens helpen je om naast verlies aan bezoekers door een slechte weergave, ook om meer vertoningen te krijgen aan mobiele devices.

Landingspagina’s met hoge relevantie en correcte tracking

Zorg voor landingspagina’s met hoge relevantie door teksten, afbeeldingen en producten aan te laten sluiten bij waarop je wilt adverteren. Maak bijvoorbeeld een landingspagina aan over uitsluitend heren fietsen om de relevantie te verhogen. Voor evaluatie van de prestaties is het van belang om ervoor te zorgen dat tracking van bijvoorbeeld Google Analytics goed verloopt op elke pagina van je website. Op deze manier kan er achterhaalt worden hoe lang bezoekers op een pagina gebleven zijn, waar ze vandaan gekomen zijn en of deze bezoekers een conversie hebben bereikt.

PageSpeed & Usability optimaliseren

Analyseer de User Experience en PageSpeed van je website voor mobiel- en desktopgebruikers. Deze ervaringen kan je laten analyseren door Google Developer Tools: PagePeed Insights, klik hier >>. Zorg ervoor dat je webstie snel is, gemakkelijk functioneert en tegelijk goed wordt gelezen door zoekmachines.  Gebruik onder andere goede en veilige hosting, zorg voor een geoptimaliseerde viewport, leg focus op de belangrijkste content en zorg dat de website op alle devices optimaal functioneert.

Maak advertenties & indelingen met hoge relevantie voor betere prestaties.

(TIP) Gebruik ‘klikken maximaliseren’ als je begint met een nieuwe camapgne

Om te achterhalen wat de beste biedstrategie en bod is per zoekwoord, is het van belang om te achterhalen wat de kosten zijn om maximaal klikken binnen te halen. Op deze manier gaat Google helpen zo hoog mogelijk te positioneren tegen het meest concurrerende bod. Dit bod is natuurlijk afhankelijk van diverse factoren, maar geeft aan wat het beste bod voor een zo hoog mogelijke positie is. Je kan een limiet aan het maximale bod geven en natuurlijk blijft AdWords binnen je dagbudget keer 30,4. Op deze manier kan je achteraf goed zien wat een goed bod en biedstrategie is voor je campagne en kan je diverse opties gebruiken voor optimalisatie wanneer de kans tot conversie het grootst is et cetera!

Advertentiegroepen per zoekwoord variatie

Zorg voor een indeling van de campagne op basis van zoekwoordvariaties / per product / service. Zorg ervoor dat je advertentiegroepen alleen zoekwoorden bevatten met hoge relevantie betreffende de gerelateerde advertenties. Combinaties van zoekwoorden zijn natuurlijk mogelijk, maar zorg ervoor dat zoekwoorden niet dubbel in je campagne voorkomen en in de best passende advertentiegroep worden ondergebracht. Dames fietsen onder dames fietsen, Heren fietsen onder heren fietsen en kinderfietsen onder kinderfietsen et cetera.

Voeg advertentie-extensies toe en verhoog je CTR

Verbeter de (verwachte) klikfrequentie (CTR) door middel van het toevoegen van Advertentie-extensies op campagne- en advertentiegroep niveau.  Zorg voor passende en onderscheidende toevoegingen Wanneer mogelijk, maak gebruik van alle extensies: Sitelinks, Highlights, Oproep-extensies, Locaties, Bericht-extensies, Recensies, Prijs-extensies, Website-informatie, App-extensies en / of Dynamische extensies. Voeg toe wat passend is voor je landingspagina / website en onderscheid je advertentiegroep / geef meer informatie over het géén waar je op adverteert

Targeting met hoge relevantie

Zorg voor een duidelijke targeting omtrent locatie en taal, gebaseerd op de doelstellingen het de zoekwoorden van je website. Zorg dat je advertenties getoond worden aan ‘relevante’ personen door locaties, taal en zoekwoorden op je bedrijf aan te laten sluiten.

Experimenteer met meerdere advertenties per advertentiegroep

Zorg voor meerdere advertenties per advertentiegroep om te kunnen evalueren welke advertenties het goed doen en welke niet. Bekijk welke advertenties de beste CTR behalen, maar ook welke de meest positieve ROI bereiken. Houd vervolgens de best presterende advertenties aan.

Gebruik 10 tot 20 zoekwoorden met hoge relevantie per advertentiegroep

Maak zoekwoorden lijsten met hoge relevantie die zoveel mogelijk dekken wat potentiële klanten kunnen gebruiken als zoekopdrachten. Voorzie synoniemen en variaties van een eigen advertentiegroep met eigen advertenties en aangepaste advertentie-extensies om een zo hoog mogelijke relevantie te realiseren.

Advertentieweergave roulatie instellen om de best presterende advertentie te achterhalen

Stel de advertentieweergave in op een gelijkmatige roulatie om zelf te evalueerden welke advertenties het beste gepresteerd hebben, de hoogste CTR bereikt hebben en de meest gunstige ROI bereikt hebben. Vervolgens maak je weer variaties van de best presterende advertenties om te experimenteren met verschillen voor verdere optimalisatie.

Sluit ‘niet-relevante’ zoekwoorden uit

Voordat je de campagnes lanceert, is het van belang om zoveel mogelijk ‘niet-relevante’ zoekwoorden uit te sluiten. Dit kan je zowel op campagne- als advertentiegroep-niveau toepassen. Denk hierbij aan zoekwoorden die wellicht gerelateerd kunnen worden aan de zoekwoorden die je gebruikt (tenzij je alleen maar exacte matches gebruikt, maar dit is veelal geen aanrader om dit alleen te gebruiken). Gebruik de zoekwoordenplanner, Google zoeksuggesties en ubersuggest.io om te achterhalen welke zoekwoorden je vooraf al kan uitsluiten. Meer over uitsluitingszoekwoorden >>

Statistieken evalueren & campagnes optimaliseren is van groot belang!

Analyseer de zoektermen en optimaliseer de zoekwoorden en uitsluistingszoekwoorden

Gebruik het rapport van de zoektermen die gebruikt zijn om je advertenties te activeren om te achterhalen of de campagne relevant genoeg is. Worden er niet-relevante zoekwoorden gebruikt, moet je deze toevoegen als uitsluitingszoekwoorden. Zie je zoektermen die relevant zijn, maar nog niet zijn toegevoegd aan je campagne? Dan kan je deze toevoegen aan de meest relevante advertentiegroep. Op deze manier bouw je aan een campagne met hoge relevantie en zorg je dat de dekking van zoekwoorden overeenkomt met wat je wilt bereiken.

Advertenties vergelijken en optimaliseren

De CTR en kwaliteitsscores zijn van belang om na te gaan welke advertenties per advertentiegroep het beste gepresteerd hebben (natuurlijk ook de conversies wanneer je tracking per advertentie bijhoudt). Evalueer deze gegevens nauwkeurig en verwijder de slecht presterende advertenties. Houd de best lopende advertenties dus aan, maak hiervan een duplicaat en voorzie deze van kleine aanpassingen om wederom te testen welke advertenties beter presteren. Op deze manier optimaliseer je niet alleen de CTR, maar ook je daadwerkelijke conversies en kwaliteitsscores en zal de ROI verbeterd worden!

Evalueer de Advertentie-extensies en optimaliseer deze voor betere prestaties

Bekijk per gebruikte advertentie-extensie wat de prestaties hiervan zijn geweest. Bekijk welke extensies geen interactie hebben gerealiseerd en voer wijzigingen toe, maak nieuwe extensies en verwijder de slecht presterende extensies.

Optimaliseer de advertentieplanning en weergave instellingen voor betere prestaties

Met de verkregen statistieken, kan je achterhalen welke dagen en welke tijdstippen het beste presteren. Deze, erg handige marketing insights geven je de kans om hier tactisch op in te spelen. Optimaliseer de advertentieplanning en eventueel weergave instellingen om je budget zo optimaal mogelijk te gebruiken. Gebruik bod-aanpassingen om bijvoorbeeld het moment van de dag waaruit je de meeste conversies behaald hebt, nog beter gevonden te worden door een verhoogd bod te gebruiken. Verlaag je bod wanneer de kans op conversie lager is en ga op deze manier optimaal om met je budgetten. Ook kan je dagen en tijden uitsluiten!

Verbeter de biedstrategie om meer uit je campagnes te halen

Nu de prestaties inzichtelijk zijn, conversies worden bijgehouden en je bezig bent met het optimaliseren van de campagnes, is het verstandig om de biedstrategie te optimaliseren. Gebruik de verbeterde CPC, Doel-CPA en Doel-ROA’s om de campagnes nog beter te laten presteren!

Gebruik deze Google AdWords Checklist en ga tactisch te werk!

De succesvolle strategie bestaat niet. Voor elk bedrijf, elk product, elke service et cetera is er een strategie op maat nodig om het beste resultaat te bereiken. Google AdWords is een zeer geavanceerd platform dat je vele opties geeft, houd altijd de doelstellingen en strategie in armen en blijf constant optimaliseren om de prestaties zo optimaal mogelijk te houden.  Tevens voert AdWords constant verbeteringen toe aan het systeem, houd deze voor jezelf in de gaten en maak gebruik van alle features die geschikt zijn voor je doelstellingen. Deze Google AdWords Checklist helpt je in ieder geval een aardig eind op weg!

Google AdWords Checklist