Zoekwoorden bepalen - Google AdWords

Uitsluiten is meer relevantie binnen SEA

Het uitsluiten van zoekwoorden is van groot belang om de relevantie van je advertentiegroepen te verhogen. Zoekwoorden, tenzij zoekwoordtype exact gebruikt word, kunnen tot ‘ relevante’ gerelateerde zoektermen leiden. Aan de hand van je advertenties, zoekwoorden en landingspagina’s probeert Google gerelateerde zoekopdrachten te koppelen aan je campagnes. Maar of dit altijd ‘echt’ relevant is voor je bedrijf is de vraag. Daarom is het belangrijk het rapport voor zoektermen nauwkeurig bij te houden en te kijken of het géén waarop je gevonden wordt ook daadwerkelijk aansluit bij het géén waarmee je adverteert. Door uitsluitingszoekwoorden te gebruiken geef je aan welke woorden niet mogen behoren tot de zoekopdrachten voor het vertonen van je advertenties. Hiermee verhoog je de relevantie van de vertoningen, en dus klikken met meer relevante bezoekers.

In sommige gevallen is het zelfs zo, dat er zoveel nuances gemaakt moeten worden, dat de lijst met uitsluitingszoekwoorden nog groter is dan de lijst met toegevoegde zoekwoorden. Je wilt natuurlijk alleen relevante bezoekers op je website. Op deze manier zorg je voor zowel meer conversies (omdat je echt gericht adverteert) en minder kosten (omdat je de niet relevante kliks niet krijgt en dus niet voor hoeft te betalen). In dit artikel geef ik een voorbeeld van hoe je zoekwoorden kan uitsluiten en gerelateerde targetting voor verdere selectie van je doelgroep.

Hoe werkt het uitsluiten van de juiste zoekwoorden?

Er zijn een paar manieren voor het uitsluiten van zoekwoorden om zo de relevantie van je campagnes te optimaliseren.

  • Het gebruiken van zoektermen overzichten
  • Het gebruiken van de zoekwoordenplanner
  • Handmatig zoekopdrachten uitvoeren en suggesties bekijken
  • Gebruik ubersuggest.io voor zoekopdrachten

Het gebruiken van zoektermen overzichten

Het rapport voor zoektermen geeft een overzicht van de zoektermen waarop je advertenties getoond zijn. Hoe zorg je ervoor dat je advertenties alleen getoond worden wanneer er relevante zoekopdrachten gedaan worden? Door zoekwoorden uit te sluiten. Maar hoe weet je met welke zoektermen je advertenties daadwerkelijk getoond worden/werden? Het zoektermen rapport geeft je hier inzichten in!

Om te beginnen; je kan de gebruikte zoektermen opvragen op drie niveaus binnen AdWords. 1. Op account niveau, 2. Op campagne niveau en 3. Op advertentiegroep niveau. Op account niveau geeft je een overzicht van alle zoektermen van alle campagnes bij elkaar. Op campagne niveau geeft een overzicht van de gebruikte zoektermen van alle advertentiegroepen binnen de geselecteerde campagne en op advertentiegroep niveau geeft alle gebruikte zoektermen binnen de geselecteerde advertentiegroep aan.

Voor de meest nauwkeurige analyses bekijk je het rapport voor zoektermen per advertentiegroep. Selecteer een tijdsvlak waarin je de statistieken wilt bekijken en evalueer de zoektermen op basis van relevantie voor je advertentiegroepen. Je kan hiermee aangeven dat je bepaalde zoektermen niet wilt realiseren voor een bepaalde advertentiegroep door de zoektermen toe te voegen als zoekwoorden bij een specifieke groep, en tegelijkertijd deze uit te sluiten op advertentiegroep niveau. Je kan hier tevens zoekwoorden uit halen die wellicht een toevoeging voor je campagne zijn, maar ook zien welke woorden niet van toepassing zijn en deze vervolgens op advertentiegroep niveau of campagne niveau uitsluiten. Op deze manier zorg je ervoor dat je zoekwoorden geoptimaliseerd worden op basis van relevantie, meer relevante bezoekers op je website en minder kosten voor ‘niet’ revelante kliks!

Het gebruiken van de zoekwoordenplanner

Zoekwoordenplanner gebruiken voor uitsluitingszoekwoordenIdeeën opdoen voor zoekwoorden of uitsluitingszoekwoorden? Dan is de zoekwoordenplanner een ideaal hulpmiddel! Via de zoekwoordenplanner kan je lijsten maken van zoekwoorden om vervolgens volumes van zoekopdrachten, concurrentie niveaus, geschatte klikprijzen en gerelateerde zoekwoordsuggesties opvragen. Handige informatie voor het bepalen van de indeling van advertentiegroepen, welke zoekwoorden aansluiten bij je strategie en welke zoekwoorden niet binnen je ‘relevante’ zoekopdrachten zouden passen.

Hoe haal je de juiste insights uit de zoekwoordenplanner? Geef aan wat je wilt doen, het zij ideeën opdoen of specifieke gegevens opvragen. In het geval dat je op zoek bent naar nieuwe zoekwoorden en termen om uit te sluiten, moet je de ideeën gebruiken. Geef hier zoekwoordsuggesties op, stel je target locaties en talen in en vraag het rapport op. Bekijk de gegevens en bepaal of de zoekwoorden geschikt zijn voor toevoegen of uitsluiten.

Vraag trends op om te kijken of je marketingbeleid aansluit bij wat er gevraagd wordt en/of je landingspagina’s moet gaan toevoegen of niet. Let op, dit zijn veelal brede gegevens die ook in het normale rapport voor zoekvolumes terug te vinden zijn.

Handmatig zoekopdrachten uitvoeren en suggesties bekijken

Google gebruikenvoor uitsluitingszoekwoorden te vindenGoogle probeert gebruikers te helpen bij wat ze zoeken. Als een bezoeker van Google de onderkant van de resultatenpagina bereikt, geeft dit aan dat de bezoeker nog niet heeft gevonden wat hij zocht. Daarom geeft Google, onder aan de pagina, zoeksuggesties weer. Deze suggesties zijn gebaseerd op wat veelal gezocht wordt.

Gebruik deze suggesties voor het toevoegen en uitsluiten van zoekwoorden. Let daarbij wel op dat je de juiste target locaties en talen in de gaten houd. Vraag elk zoekwoord op in Google Search en bekijk de zoekwoordsuggesties onder aan de pagina.

Gebruik ubersuggest.io voor zoekopdrachten

Ga naar ubersuggest.io om trends binnen het zoekgedrag te analyseren. Het werkt heel simpel. Je geeft een zoekwoord op, stelt de locatie in en geeft het device aan.

Uber Suggest geeft je een overzicht van de trends, en gerelateerde zoekwoorden op alfabetische volgorde. Dit is erg breed genomen, maar kan je inzichten geven in waar je voornamelijk niet op gevonden wilt worden. Eventueel kunnen trends natuurlijk helpen bij het nemen van marketingbeslissingen.

Uitsluitingszoekwoorden voor meer relevantie

Wat zijn uitsluitingszoekwoorden eigenlijk? Klik dan hier. Zorg voor een nauwkeurige lijst met uitsluitingszoekwoorden, op campagne niveau account niveau en advertentiegroep niveau om ervoor te zorgen dat de campagnes en advertentiegroepen zo goed mogelijk aansluiten bij het géén wat je wilt bereiken. Dit zorgt ervoor dat je advertenties als meer relevant geacht worden door Google, je CPC’s op een positieve manier beïnvloed worden, de gemiddelde posities toenemen en de conversie op je advertenties vergroot, kortom een verbetering op de ROI van je campagnes! Wat je uitsluit is per product/dienst/branche/bedrijf anders. Breng nuances aan om te specificeren wat je doelgroep is en target deze!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *