Zoekwoorden bepalen - Google AdWords

Zoekwoorden bepalen – Google AdWords

Binnen Google AdWords zijn er diverse mogelijkheden omtrent het type zoekwoorden dat je kan gebruiken. Om voor een hoger rendement te zorgen is het van belang om strategisch te kijken naar de verschillende ‘zoekwoordtypen’. Op deze manier kan je beter onderscheid maken in een doelgroep, specifieker richten op zoekwoorden en dus de conversie zo hoog mogelijk houden.

Brede zoekwoorden (breed bereik)

Als je breed wilt inzetten om aan bezoekers te komen, gebruik je de ‘brede’ zoekwoordtypen. Ook wel bekend als de standaard zoekwoorden. Deze zoekwoorden zijn vrij breed en zullen in de meeste gevallen duurder zijn en minder conversie opleveren. Deze brede zoekwoorden worden niet voorzien van een leesteken.

Voorbeeld Brede zoekwoorden:

De zoekwoorden zijn niet hoofdletter gevoelig, je hoeft de zoekwoorden dus niet één keer met en één keer zonder zoekwoorden toe te voegen. En in het geval van brede zoekwoorden, hoeven er geen leestekens bij.

  • Banken
  • Bedden
  • Kasten
  • Honden

Modifier zoekwoorden – (gecombineerde zoekwoorden)

Verhoog de CTR (Click True Ratio of actiepercentage) door middel van ‘meer gericht’ selecteren waar men op moet zoeken wanneer ze je AdWords zien. Zo kan je gericht aangeven wat zoekwoordcombinaties moeten zijn. Je advertenties worden getoond bij diegene die een ‘concretere’ zoekwoordencombinatie gebruiken.

Voorbeeld Gecombineerde zoekwoorden

Gecombineerde zoekwoorden worden aangegeven met het ‘+’ voor het woord.

  • +voordelige +hoekbank
  • +kinderfiets +kopen +rotterdam

Door middel van Modifier zoekwoorden kan je inspelen op de doelgroep en dus de conversie verhogen. Ook een groot voordeel is dat de kosten per klik, over het algemeen voordeliger zijn dan bij brede zoekwoorden.

Zoekwoordgroepen – Gerelateerde zoekwoorden

Je kan ervoor kiezen om een gehele productgroep/zoekwoordgroep aan te geven middels het zoekwoordtype ‘Zoekwoordgroep’. Je kan zowel hele brede zoekwoordgroepen als meer gespecificeerde zoekwoordgroepen gebruiken.

Voorbeeld Zoekwoordgroep

Je geeft zoekwoordgroepen aan middels deze tussen aanhalingstekens te plaatsen.

  • “bankstellen”
  • “honden”
  • “voordelige brillen”
  • “Vrouwen fietsen”

Exacte zoekwoorden – Zeer gespecificeerde zoekwoordcombinaties

Voor een zo hoog mogelijke conversie en minder hoge klikkosten, zijn exacte zoekwoorden de ideale oplossing. Je geeft zeer precies aan wat men moet zoeken om je AdWords te zien. Het enige nadeel is dat het aantal klikken dat je hierop binnen zal halen, minder zal zijn. Dit aangezien de kans op de exacte zoekopdrachten kleiner is dan bijvoorbeeld bij gecombineerde zoekwoorden.  De hoge conversie is het voordeel van deze zoekwoordtype.

Voorbeeld exacte zoekwoorden

Voer exacte zoekwoorden in middels het plaatsen van een [ voor de zoekwoorden en sluit ze af met een ].

  • [de voordeligste hoekbank]
  • [Kinderfiets met zijwieltjes]
  • [Verhuisbedrijf in Rotterdam]

Uitsluitingszoekwoorden

Ook erg belangrijk is het uitsluiten van zoekwoorden. Zo kan je nog beter filteren waar je budget naartoe gaat. Natuurlijk zijn er altijd een aantal standaard zoekwoorden die je bij voorbaat kan uitsluiten zoals, gratis, vacature, slechte, klacht et cetera. Het toevoegen van uitsluitingszoekwoorden is van belang om voor de CTR en de kosten per klik te verminderen.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *